Alla inlägg under april 2011

Av wanjasvarjehanda - 29 april 2011 13:35

Skrivbordet nedan är stämplat:
Made in Denmark
Design Tibergaard


Lägg märke till den lilla hyllan på höger sida, är den månne till för att ställa whiskeyflaskan på?  


Det är härligt med möbler som har en märkning så att man kan söka information om formgivare och möbelfabrik, sådan info finns ju alltid på nätet!
Eller?


Jag gillar den smäckra formen, den svävande skivan och de aningen snedställda benen.

  
Nä, så lätt var det inte denna gång. Informationen som finns om Tibergaard är väldigt knapphändig, det enda jag hittade var fler skrivbord samt en del uppgifter om att möblerna är formgivna av en G. Tibergaard och tillverkade av en Nielsen Möbelfabrik. Andra påstår att Tibergaard var namnet på möbelfabriken och att formgivare är okänd.

I just detta fall handlar det ju om ett rätt ovanligt namn så jag chansade och tog kontakt med en Niels Tibergaard, som svarade på en gång!
Det är formgivarens son jag fått tag på, vilket känns tryggt eftersom de uppgifter jag får av honom garanterat stämmer.

Formgivaren hette Gunnar Tibergaard Nielsen men använde bara namnet Gunnar Tibergaard.


På baksidan sitter en liten bokhylla, något man sällan ser på så pass små skrivbord (110 cm). Formgivarna var smartare förr! Jag kan ju passa på att tala om att skrivbordet finns till salu här: http://www.wanjasvardagsrum.se/bord_stolar.html

  
Gunnar anställdes på Ikast Möbelfabrik 1946. Han var VD för fabriken och formgav alla möbler själv - till en början var han ensam och tillverkade även möblerna. Ikast Möbelfabrik tillverkade framförallt skrivbord för den amerikanska marknaden i teak och mahogny (jag har sett några beskrivas som jakaranda och ska fråga sonen om även det användes).
När fabriken stängde 1981 hade man 90 anställda.

Jag frågade förstås Niels om han har några bilder på Gunnars övriga alster men det har han tyvärr inte.


Du som har andra möbler av Tibergaard, maila gärna bilder till mig på varjehanda(a)wanjasvardagsrum.se så lägger jag upp dem här! Det vore ju kanon om vi kunde sammanställa en liten serie bilder med hans läckra skrivbord :) Jag har sett ett som liknar detta men med två lådsektioner samt ett urtjusigt, njurformat från 1954. Det senare har jag för mig har bardel med jalusidörr men jag är inte helt säker. Jag har ett vagt minne av att någon frågat om ett sådant på ett forum eller i en blogg, hoppas den som undrade läser detta :)


Till sist: Tack, Niels, för att du berättade!

Av wanjasvarjehanda - 12 april 2011 04:07

Följande fråga damp ner för ett par dagar sedan:


"Jag undrar om det är någon som vet vem som har designat denna mycket speciella bokhylla från sent 60-tal/tidigt 70-tal? Alla delar i hyllan är lösa och man bygger ihop den som Lego, utan verktyg. Alla delar är helt enkelt staplade på varandra och man kan bygga den som man vill själv."

  Jag har faktiskt ingen aning om var denna hylla är tillverkad men jag tycker att det känns som att den är yngre. Jag skulle tippa på 80-tal. Är det någon känner igen den?


Nu till något helt annat. Jag orkar själv inte fixa till mig så mycket längre och när jag behöver klippas så gör jag det själv i badrummet. Jag måste ändå passa på att tipsa alla som bor i närheten av Halmstad och känner för att göra sig lite vårfina:
Salong Gula Villan på Brogatan 54 i Halmstad firar 5 år!
Med anledning av detta kan du under resten av april 2011 göra en fransförlängning till halva priset samt få 20% rabatt på kosmetisk tatuering. Skulle du behöva en klippning, färgning, hårförlängning eller snygga naglar så fixar de det också, eller varför inte en snygg håruppsättning & make up så här i bal- & bröllopstider!
Kika in på www.salonggulavillan.se vettja!

Presentation


Här snackar vi möbler & annat från 50-talet, 60-talet & 70-talet. Har du en pryl du vill veta mer om? Maila så sätter vi igång sökandet :)

Fråga mig

10 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Sevärt, lusläst & lustigt

Barnebys Blogglista

Not Swedish?

RSS

Besöksstatistik

Gästa boken!


Ovido - Quiz & Flashcards